Valoració de la coordinadora de Cicle: Professora Marta Puig

COMPETÈNCIES  LINGÜÍSTIQUES TREBALLADES

Competència 1 i 2 de Comprensió lectora

Competències 8 i 9 de la Comunicació oral

Competències 10,11 i 12 de la Competència literària.

COMPETÈNCIES TECNOLÒGIQUES

COMPETÈNCIES ÀMBIT ARTÍSTIC

 ASPECTES POSITIUS

Hem treballat el text poètic a principis del segon trimestre.  A partir d´aquí vàrem pensar que seria bo fer un “Romance de ciego” entre tota la classe, per explicar alguns espais i serveis que ofereix l´Institut.

  • Va ser molt motivador per a tot l´alumnat perquè el seu treball seria valorat per tot el professorat de llengües. El grup guanyador de cada classe, exposaria el seu treball davant d´un dels centres adscrits el dia que l´actual alumnat de 6è ens vingués a visitar.
  • El grup guanyador de les quatre classes, presentarà el seu treball a la reunió de famílies de futurs alumnes, que tindrà lloc el dia 14 de juny.
  • Això els va fer esforçar-se molt. Cada grup va triar més o menys l´aspecte que volia explicar i va haver de fer un petit poema de quatre versos, intentar que fossin octosíl·labs i que hi hagués una rima, a ser possible consonant.
  • Tot l´alumnat hi va treballar amb il·lusió, i l´exigència de fer-ho bé ja no només venia per part de la professora, ells mateixos volien ser els millors.
  • L´exposició oral del treball ens ha permès veure molt potencial en alguns alumnes que passen més desapercebuts a l´aula o inclús d´alguns que segueixen algun tipus d´adaptació.

ASPECTES NEGATIUS

  • Ens han calgut moltes sessions per poder dur a terme el projecte ( 6 sessions) sense comptar la part més teòrica que ja havíem fet per currículum.
  • Va costar encabir-ho dins la programació, això ho haurem de preveure en fer la programació del curs vinent.
  • Va generar discussió entre els membres de cada grup, i en conseqüència bastant soroll a l´aula.

Valoració de la part en castellà: Professora Susana Ocaña

La creación de Romances de Ciegos por los alumnos de 1 ESO del INS Marianao .

Aspectos positivos:

Ha permitido descubrir ciertas destrezas en los alumnos que de otra manera son difíciles detectar.

Motivación por parte de los alumnos.

Trabajar los contenidos usando otros criterios metodológicos.

Relación interdepartamental para la consecución de los objetivos establecidos y unificación de los criterios de evaluación.

Aspectos negativos.

Dificultad  para combinar la secuenciación temporal con la actual programación.

El trabajo en grupo conlleva que algunos alumnos trabajen más que otros .

Presentacions de mostra dels alumnes

Aquí podeu veure algunes de les presentacions que han preparat els alumnes per poder explicar com és el seu institut als companys del curs vinent.

https://drive.google.com/a/xtec.cat/file/d/0B4Mi-pelEjfUM1Z1bEVNYVNZYW8/view?usp=sharing

https://drive.google.com/a/xtec.cat/file/d/0B4Mi-pelEjfUc2ctTV9zWHNIcWM/view?usp=sharing

Avaluem el nostre treball en grup

Hem d’orientar els alumnes perquè s’adonin com s’han de fer les coses, han d’aprendre de l’error i hem de revisar amb ells els errors i així podran progressar i entendre en què han fallat.

Per ajudar-los en el treball cooperatiu hem pensat en que facin una reflexió sobre com han treballat en grup i com podrien millorar la seva forma de treballar en grup. Han omplert una graella amb uns apartats sobre aquest tema i han descrit com creuen que han treballat i com podrien fer-lo millor la propera vegada que tornin a treballar cooperativament.

Aquí teniu la graella per si la necessiteu.

GroupWork

dav

dav

Ens coavaluem

Els alumnes han estat fent les presentacions a classe i han estat més atents que mai. Estaven molt motivats pensant que podrien ser seleccionats per fer les presentacions del seu institut als alumnes de l’any vinent.

A més a més, volien no equivocar-se en l’avaluació dels seus companys de classe. Per ajudar-los en aquesta tasca els hem proporcionat una rúbrica una mica adaptada respecte a la rúbrica de presentacions orals que habitualment fem servir al centre. Doncs eren alumnes de primer i no estaven encara molt familiaritzats en utilitzar-la. Aquí podeu veure l’adaptació de la rúbrica i descarregar-la si la necessiteu:

Rúbrica Welcome to Marianao

dav

dav

Presentacions a classe

Ja estem treballant el projecte amb els alumnes a les diferents classes i ells  han estat preparant tot el material que mostraran als alumnes de sisè que ens visitaran aquest any.

A català ja han entrevistat a diferent professorat, cap d’estudis, i inclós a la directora del centre.

A castellà, també han fet les seves composicions per poder montar el romance de ciego.

I a anglès, també han fet fotos i han fet les descripcions de l’institut per guiar-los a la seva visita.

Els alumnes han començat a preparar les presentacions orals per poder decidir quins grups seran els que finalment mostraran el centre als alumnes de sisè d’altres centres de primària.

dav

Encara que són grups molt xerraires, quan els companys han fet les presentacions, tots els alumnes estaven molt atents, en silenci, i coavaluant els treball dels que estaven fent la presentació. M’han comentat que estaven molt nerviosos, però totes les professores que fèiem de “jurat” de les presentacions coincidim que en general han estat força bé,

sdr

 

Diari de la realització dels “Romances de Ciego”

A continuació la professora de castellà, Susana Ocaña, ens explica el dia a dia del projecte:

Dia 1

Es van formar els grups i es va explicar què es un “romance de ciego”.

Es va fer una presentació de diferents models per que tinguin una guia.

Es va crear un llistat dels punts que tractaria cada grup.

Dia 2

El alumnes comencen a treballar segons els grups que es van formar a la sessió anterior.

Entre tots van creant el “romance” i posteriorment han anat afegint la imatge que millor s’adapta  al tema escollit.

Van realitzant un Power Point combinant text i imatge.

Dia 3

Cada grup exposa els seu “romance” i ho analitzen entre tots els companys.

Corregeixen possibles errors gramaticals i ortogràfics.

Dia 4

Es formen els tribunals per escollir el grup que realitzarà l’exposició final.

S’utilitzen les rúbriques per que els alumnes participin en el procés de selecció.

Dia 5

Realitzen les exposicions  finals.

9

Treballem junts

Durant aquestes dues setmanes, a les hores de llengua, hem estat treballant el projecte comú. Cada professora ha estat guiant els alumnes a fer una part de la presentació que faran sobre el seu institut als alumnes que vindran a conèixer l’institut i que possiblement començaran els seus estudis al Marianao l’any vinent.

Els alumnes han estat dividits en grups de quatre o cinc persones (depenent del nombre alumnes). Hem fet que els alumnes s’agrupessin igual a les tres matèries (castellà, català i anglès). I així podrien fer les presentacions finals el mateix grup de persones. No ha estat una tasca fàcil, doncs la seva forma de treballar no és igual a les tres matèries.

Quan hem tingut classe partida, hem hagut d’avisar a l’altre professor i demanar-li si l’importava canviar els grups que habitualment teníem a classe per uns altres grups que s’havien fet pel projecte. No ens ha posat cap obstacle i ha estat molt amable deixant-nos fer els canvis.

Continuem la preparació

El dia 19 d’abril, ens vam tornar a reunir per ultimar els detalls finals abans de la implementació del projecte. Entre tots vam donar idees i vam resoldre dubtes que teníem sobre les tasques a realitzar.

Ens preocupa com es podrà desenvolupar el projecte amb el tipus d’alumnat que tenim aquest any a primer d’ESO. Doncs són uns grups que es distreuen amb facilitat i costa que es concentrin i treballin amb constància durant les classes.

Ens vam posar d’acord en les dates de les presentacions que faran els alumnes. Doncs nosaltres no aturarem les classes i farem un horari especial per implementar el projecte. Haurem de fer-ho durant les hores lectives de cadascuna de les nostres assignatures. Haurem de treure hores “extres” per poder assistir a les presentacions de les nostres hores de preparació de tutories, o d’entrevistes a pares, o de guàrdies, per poder veure i avaluar les presentacions en forma de jurat conjunt i no com a professor independent a la seva classe.